Doelgroep

Kinderen en jongeren

Logopedisch onderzoek

Alvorens therapie wordt opgestart, wordt er eerst een logopedisch onderzoek uitgevoerd. Hierbij gaan we uit van de bezorgdheid van de ouders, het kind en/of de school. Aan de hand van een intakegesprek en aangepaste testen wordt een onderzoek uitgevoerd en een verslag opgesteld. 

Articulatiestoornissen

Heeft je kind moeite met de uitspraak van bepaalde klanken? Is hij of zij moeilijk verstaanbaar? Worden sommige klanken vervangen door andere klanken of zelfs volledig weggelaten? Dan kan er sprake zijn van een fonologisch of fonetisch probleem. 

Vertraagde taalontwikkeling

Heeft je kind moeite met het begrijpen van mondelinge instructies? Verloopt de taalontwikkeling trager dan bij leeftijdsgenootjes? Is zijn of haar woordenschat erg beperkt of heeft je kind moeite met het vormen van grammaticaal correcte zinnen? Mogelijks is er sprake van een vertraagde taalontwikkeling. 

Leermoeilijkheden en -stoornissen

Krijgt je kind de spellingsregels niet geautomatiseerd? Verloopt het leren lezen zeer moeizaam? Of lukt het rekenen maar niet, ondanks veel oefening? Misschien is er sprake van een leerprobleem. Het kan hierbij gaan om een vermoeden van dyslexie, dysorthografie of dyscalculie. 

Oromyofunctionele stoornissen

Afwijkende mondgewoonten (bv. mondademen, langdurig tutgebruik, nagelbijten...) kunnen het evenwicht van de spieren in en rond de mond verstoren. Dit kan leiden tot een afwijkende slik, gebitsafwijkingen en een afwijkende articulatie. Met behulp van oromyofunctionele therapie (OMFT) proberen we dit evenwicht herstellen.