Doelgroep
Kinderen en jongeren
Logopedisch onderzoek
Alvorens therapie wordt opgestart, wordt er eerst een logopedisch onderzoek uitgevoerd. Hierbij gaan we uit van de bezorgdheid van de ouders, het kind en/of de school. Aan de hand van een intakegesprek en aangepaste testen wordt een onderzoek uitgevoerd en een verslag opgesteld.
Articulatiestoornissen
Heeft je kind moeite met de uitspraak van bepaalde klanken? Is hij of zij moeilijk verstaanbaar? Worden sommige klanken vervangen door andere klanken of zelfs volledig weggelaten? Dan kan er sprake zijn van een fonologisch of fonetisch probleem.
Vertraagde taalontwikkeling
Heeft je kind moeite met het begrijpen van mondelinge instructies? Verloopt de taalontwikkeling trager dan bij leeftijdsgenootjes? Is zijn of haar woordenschat erg beperkt of heeft je kind moeite met het vormen van grammaticaal correcte zinnen? Mogelijks is er sprake van een vertraagde taalontwikkeling.
Leermoeilijkheden en -stoornissen
Krijgt je kind de spellingsregels niet geautomatiseerd? Verloopt het leren lezen zeer moeizaam? Of lukt het rekenen maar niet, ondanks veel oefening? Misschien is er sprake van een leerprobleem. Het kan hierbij gaan om een vermoeden van dyslexie, dysorthografie of dyscalculie.
Oromyofunctionele stoornissen
Afwijkende mondgewoonten (bv. mondademen, langdurig tutgebruik, nagelbijten...) kunnen het evenwicht van de spieren in en rond de mond verstoren. Dit kan leiden tot een afwijkende slik, gebitsafwijkingen en een afwijkende articulatie. Met behulp van oromyofunctionele therapie (OMFT) proberen we dit evenwicht herstellen.